Saturday, February 8, 2014

Ayam Tak Halal?

Ayam Tak halal ?

Sebagai pengguna islam silalah berhati-hati jika hendak membeli ayam samaada di pasar atau hypermarket.. sila lihat dan perhatikan betul-betul sembelihan tersebut... dibawah ini kita dapat perhatikan sembelihan tidak halal... berwaspadalah selalu....







Sembelihan Mengikut Mazhab Syafi'e


Di dalam Mazhab Syafi’e hanya diwajibkan untuk memutuskan dua jenis urat iaitu urat halkum dan urat mari’ sahaja. Namun sunat hukumnya memutuskan 2 urat (salur) darah yang berada di kanan dan kiri leher binatang yang disembelih bagi mempercepatkan kematian.




Keratan rentas leher binatang sembelihan. kelihatan jelas 2 salur makan dan salur pernafasan di tengah-tengah leher. kawasan yang berwarna 'pink' pula adalah salur yang membawa darah dari jantung ke otak.


Hadith bermaksud,. Dari Abu Abdullah An-Nu'man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya yang halal itu terang (jelas) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat pekara-pekara yang syubahat (tidak terang halal atau haramnya) yang tiada diketahui oleh orang ramai.


Sebagai pembeli / pengguna kita hendaklah berhati-hati dan pilih ayam yang betul-betul halal! 

Kami menawarkan perkhidmatan menghantar ayam fresh baru sembelih terus ke rumah anda (sekitar Lembah Klang).

Untuk tempahan sila SMS kod "AYAM FRESH" ke 0189147212

No comments:

Post a Comment